Čo je to redakčný systém

Čo je to redakčný systém

Tak túto otázku som počul prvýkrát v roku 2001. A počúvam ju dodnes.

A práve preto napíšem tento blog, lebo snáď si ho ľudia nájdu a prečítajú si, čo to vlastne je :)

A dúfam, že si to prečítajú aj tí, ktorí nevedia, čo je to CMS, WCM, publikačný systém, content management system, web content managemnet system alebo dokonca Content Publishing.

Čo je redakčný systém

Definícií vyššie spomínaných termínov je na internete nekonečne veľa, jednu z nich nájdeme na starej dobrej Wikipédii – „systém, ktorý slúži na tvorbu a správu prezentácií na internete“.

Je to práve ten nástroj, ktorý koncovému zákazníkovi umožní, aby si mohol sám na vlastnom počítači upravovať, a taktiež dopĺňať obsah webovej stránky. Teda robiť zmeny na stránke bez toho, aby pravidelne musel kontaktovať jej tvorcu – webdizajnéra – aby na stránke niečo zmenil.

Väčšina redakčných alebo publikačných systémov pozostáva z nejakého základu, na ktorý sa viažu ďalšie moduly – podľa predstavy zákazníka, ako by mala webová stránka vyzerať a fungovať.

Okrem textovej zmeny obsahu podstránok webu môže redakčný systém (v závisloti od typu a kvality) umožniť aj ďalšie funkcie a vlastnosti:

  • úpravu a zmenu štruktúry webstránky – pridávanie nových položiek menu a submenu
  • dopĺňanie noviniek, aktualít, prípadne tlačových správ v rámci článkového systému
  • dopĺňanie fotografií do obrázkových galérii, a rovnako tak vytváranie nových galérií
  • pridávanie produktov do katalógu internetové obchodu, úpravu parametrov výrobkov
  • vytváranie ankiet a vyhodnocovanie výsledkov hlasovaní
  • tvorba formulárov a zbieranie dát z vyplnených formulárov na webe
  • možnosť tvorby videogalérií
  • a mnoho mnoho ďalších funkcií

Načo je dobrý redakčný systém

  1. Aby ste nemuseli vždy, keď chcete na webe zmeniť otváracie hodiny alebo informovať o novinke u vás vo firme kontaktovať vášho tvorcu stránky, aby tieto zmeny vykonal. Niekedy to môže trvať pekne dlho, a niekedy to môže byť aj pekne drahé.
  2. Aby ste si mohli sa vašou webovou stránkou robiť čo chcete a čo práve potrebujete – teda doslova čokoľvek...
  3. Aby ste vašim existujúcim, ale aj potenciálnymi zákazníkom ukázali, že vaša firma žije, čoho dôkazom je, že na vašej webstránke nie je posledná aktualita z júna 2006.
  4. Lebo mať dnes webstránku bez redakčného systému je to isté ako mať auto bez katalyzátora. Áno, aj také stále sú :)

Typy redakčných systémov

Trh je zaplavený rôznymi redakčnými systémami – ako si teda vybrať ten správny? Sme Slováci – tak koľko to stojí! Ale možno peniaze máme, a predsalen pôjdeme po kvalite :) Alebo aspoň kompromis cena/výkon.

Čo zákazníka zaujíma, keď hľadá firmu na vytvorenie webstránky?

  • cena
  • referencie
  • firma – ľudia
  • samotný redakčný systém

Prvé tri veci sú zrejmé, ale ako sa správne rozhodnúť v prípade tej štvrtej. Ako bojovať s výberom medzi open source* a vlastným firemným riešením, ako si vybrať medzi PHP, ASP, .NET,  a to s databázou MS-SQL alebo mySQL,... No kto má tomu rozumieť?! :)

Open source redakčný systém je systém, ktorého zdrojový kód je prístupný, umožňuje študovanie, poprípade vkladanie zmien a vylepšení do zdrojového kódu, každý môže pridať svoj nápad. Open source systémy sú zadarmo a môžu tak predstavovať príležitosť ako ušetriť investície do vlastných riešení. Môžete sa však stretnúť s obmedzeniami, ktoré neumožnia urobiť všetko podľa vašich predstáv.

Opensourcové CMS musíte pravidelne updateovať kvôli bezpečnosti, a ak v nich máte doprogramované nejaké zmeny, tak tieto updaty nemusia byť kompatibilné.

Ako sa rozhodnúť pre ten správny redakčný systém

Skúsme prebrať informácie, ktoré poznáme a vieme čo znamenajú, a pomocou ktorých môžeme rôzne publikačné systémy porovnať:

  • dokáže firma splniť všetky moje požiadavky na webstránku alebo má systém nejaké obmedzenia?
  • ak sa rozhodnem v budúcnosti webovú stránku rozšíriť o novú funkcioalitu (napríklad z katalógu urobiť E-shop), bude to problém alebo dá sa to jednoducho vyriešiť?
  • aká je forma podpory zo strany tvorcu webovej stránky? Je to firma, ktorej sa dá vždy zavolať alebo je to študent na voľnej nohe, ktorý môže byť pol roka mimo krajiny bez kontaktu?
  • kde bude moja webová stránka prevádzkovaná, aká bude jej dostupnosť a bezpečnosť?
  • bude moja webstránka optimalizovaná pre vyhľadávače – SEO?
  • bude moja webová stránka prístupná pre všetkých potenciálnych návštevníkov?
  • budem mať k dispozícii štatistiky návštevnosti webvej stránky?
  • zobrazí sa stránka správne vo viacerých prehliadačoch? čo ak má niekto Firefox, Google Chrome, Operu, Safari alebo dokonca ešte iný prehliadač?
  • čo mám v základnej cene vytvorenia webovej stránky u jednej firmy – platím u inej za tú istú službu navyše?


Určite si tieto otázky zodpovedzte skôr, ako sa rozhodnete pre firmu, ktorá vám má webovú stránku vytvoriť alebo urobiť redizajn tej starej.

Nezabúdajte, že webová stránka bude reprezentovať vašu spoločnosť 24 hodín denne a nájde si ju každý. Väčšina ľudí má prvý kontakt s vašou firmou vyťukaním si jej názvu do vyhľadávača Google a následne návštevou vašej firemnej web prezentácie.

Určite chcete zanechať prvý dojem čo najlepší...

Skôr ako začneme: nahliadnite do spracovania vašich osobných údajov

Súbory cookies používame najmä na anonymnú analýzu návštevnosti a vylepšovanie našich web stránok. Ak si nastavíte blokovanie zápisu cookies do vášho prehliadača, je možné, že web sa spomalí a niektoré jeho časti nemusia fungovať úplne korektne. Viac info k spracúvaniu cookies.