AlejTech/Blog/Je rozumné žiadať grafické návrhy už v cenových ponukách?
Prejsť na navigáciu

Je rozumné žiadať grafické návrhy už v cenových ponukách?

Je rozumné žiadať grafické návrhy už v cenových ponukách?

Za posledný mesiac nám opäť pribudlo žiadostí o vypracovanie cenovej ponuky na rôzne zaujímavé webstránky. A zároveň žiadostí o grafický dizajn oných budúcich webstránok – vopred.

Je bežnou praxou, že vo verejných súťažiach o vytvorenie webstránky štátnych inštitúcií, veľkých firiem, miest, obcí a mestských častí, je zahrnutá podmienka k cenovej ponuke: s cenovou ponukou zašlite aj grafický návrh.

Výberové konanie sa následne uskutoční nie na základe ceny, ponúkaných funkcií webu alebo použitého systému na správu obsahu, ale na základe vzhľadu dodaného grafického návrhu.

Pozrime sa na to, v čom je problém grafického návrhu v tendroch a prečo by sa ho mali zadávatelia súťaží vo vlastnom záujme vyvarovať.

Dizajnér len krúti hlavou

Prečo, pýta sa znechutený webdizajnér, chce veľká inštitúcia s webstránkou so stovkami podstránok dvadsiatich rôznych typov a zložitou funkčnosťou, stavať svoj výber na grafike?

Žiadaný obsah grafického návrhu

Keď je spoločnosť / mesto / úrad veľmi trúfalý, kladie si ďalšie podmienky na rozsah a formu grafického návrhu:

  • návrh musí obsahovať titulnú stránku a minimálne dve podstránky zadaných typov
  • návrh musí byť prístupný online v interaktívnej forme
  • návrhy musia byť dva, alebo tri rôzne
  • dva alebo tri rôzne návrhy musia všetky obsahovať titulnú stránku a podstránky :)
  • návrh musí byť dodaný vytlačený, online a aj zaslaný na CD alebo DVD

Okrem desiatok ďalších podmienok, ktoré takéto zadania zvyknú obsahovať (a to sú len požiadavky pre cenovú ponuku), je táto jednou z tých zvláštnejších.

Pri tvorbe webu je komunikácia dôležitá

Zadávateľ pravdepodobne sám nevie, čo potrebuje. Nie je totiž odborník, preto si predsa hľadá na výrobu webstránky firmu a nerobí ju sám.

Zadávateľ vo svojej nevedomosti často kladie uchádzačom polená pod nohy. Myslí si, že dodáva dokonale špecifické požiadavky, obyčajne v heslovitej forme – chceme článkové systémy, rozšírené vyhľadávanie, ankety, jazykové verzie, atď, atď.

Komunikácia je základNedodá však zvyčajne iné, rovnako dôležité podklady:

  • kto je hlavným cieľovým publikom webstránky;
  • aké informácie musí bezpodmienečne obsahovať titulná stránka;
  • nedodá logo v žiadnom, tobôž nie vektorovom formáte;
  • nedodá dizajn manuál;
  • neupozorní na množstvo jazykových verzií;
  • neupozorní na informácie, ktoré chce z webu vypustiť, alebo nové, ktoré na ňom musia byť

 

Zdá sa, že dôvodom pre rozhodovanie na základce grafiky je základné nepochopenie fungovania webov a procesu ich vytvárania.

Pred vytvorením grafického návrhu prebieha dôkladná analýza

Každému grafickému návrhu webstránky predchádza komplexná analýza potrieb zákazníka.

Webová stránka nie sú len pekné farby a objekty – je to zložitý systém navzájom prepojených funkcií, ktoré sa musia správať tak, aby bol návštevník v každej sekunde na stránke orientovaný a spokojný.

Vytvoriť tento zložitý systém zaberie najmä pri veľkých stránkach viac času, ako grafický návrh.

Analýza - Grafický návrh - Realizácia

Ak zadávateľ očakáva, že použijem jeho starý model fungovania stránky a nalepím na neho novú grafiku, načo vôbec chce robiť kompletný redizajn?

Ako má dizajnér, bez akéhokoľvek osobného kontaktu so zadávateľom, na základe zopár A4iek zadania v odrážkach, vyprodukovať hodnotný a funkčný grafický návrh s kvalitnou štruktúrou webstránky?

Postup pri tvorbe návrhu a finančná otázka

Z niektorých žiadostí o cenovú ponuku s grafickým návrhom je zrejmé, že zadávateľ nemá ani najmenšiu predstavu o tom, koľko času a práce zaberie vytvorenie jedného grafického návrhu.

Akokeby zadávateľ nevedel vôbec ohodnotiť cenu práce.

Po počiatočnej analýze webstránky, ktorú do výpočtu času vôbec nezahŕňam, trvá navrhnutie dizajnu, základné náčrty rukou, manuálna práca v grafických programoch, konzultácie s kolegami a následné dodatočné úpravy návrhu cca jeden a pol pracovného dňa čistého času (podľa náročnosti webu). To je 12 hodín.

Týchto dvanásť hodín pri príprave kvalitného návrhu vopred, je 12 hodín grafika pracujúceho zadarmo.

Do tohto času nie je započítaná prvotná analýza webu, na ktorej môže za normálych okolností pracovať viacero osôb niekoľko hodín, až dní. Nie je sem zahrnutá cena zakúpených fotografií z online fotobánk, ak sú v návrhu použité v plnej kvalite. Nie je sem započítaná práca pri napaľovaní návrhu v použiteľnej forme na CD, alebo sprístupňovanie návrhu na webe. A už vôbec sem nie je započítaná všetka ostatná práca nuntá k vytvoreniu samotnej cenovej ponuky.

A to je len jeden návrh. Čo ak ich zadávateľ tendra požaduje dva alebo tri, aby si mohol podľa ľubovôle vyberať?

Kto si môže dovoliť robiť návrhy vopred

Kto si zvyčajne môže dovoliť venovať čas a zdroje na vypracovanie grafických návrhov, ktoré mu nikto nezaplatí?

Grafické návrhy vopred často poskytne:

  • firma, ktorá v biznise s webstránkami začína a potrebuje naháňať klientov a dobré referencie
  • firma, ktorej práca nie je kvalitná a tým pádom nemá klientov a má čas

Seriózna firma o zákazky väčšinou núdzu nemá a investovať peniaze do vytvorenia grafického návrhu do každého tendra nemusí. Samozrejme, aj dobre zabehnuté firmy návrhy vopred do verejných súťaží občas posielajú. Niektoré si cenu grafického návrhu započítajú do výslednej cenovej ponuky, iné ju započítajú ako prijateľné riziko.

Zrušený tender

Zrušený tenderSmutné je, že verejné súťaže sa často zrušia už dva týždne po ich vypísaní. Ak už niektorý dizajnér venuje čas grafickému návrhu vopred, nemá nijakú záruku, že vôbec výber prebehne. Zadávateľ môže napríklad po doručení prvých cenových ponúk zistiť, že na novú webstránku vlastne ani nemá peniaze. ;]

Takéto zrušenie obstarávania v prípade firmy, ktorá už na cenovú ponuku vynaložila hodiny a hodiny práce, je značne demoralizujúce.

A firma si výrobu grafických návrhov do verejných súťaží nabudúce dobre rozmyslí.

Tento článok zahŕňa témy:
verejná, súťaž, verejné, obstarávanie, tender, grafika, zadarmo, grafický, návrh, cenová, ponuka, analýza, špecifikácia, náhľad, cena

Komentáre (7)

pridať komentár


V komentároch môžete používať BB kód .

Komentár č. 1autor: sao (web)25.10.2009, 22:37

Pekný článok a zároveň krutá realita pre začínajúce webštúdiá... nerealizované grafické návrhy sa nám zhromaždujú ako huby po daždi :-(

Komentár č. 2autor: Justina (web)26.10.2009, 13:47

Dakujem.;]
Nuz, potom treba zvazit recyklaciu navrhov, teda pouzvanie prvkov z nezrealizovanych navrhov v novych navrhoch.;]

Komentár č. 3autor: GaboSB (web)22.11.2009, 23:24

S niečim podobným sa stretávam asi každý mesiac. Zákazník sa rozhodne pre vytvorenie web stránky, urobím mu návrh projektu s opisom funkcii administratívneho a užívateľského rozhrania a navrhnem cenovú reláciu. Zákazník si vyžiada grafický návrh web stránky. Strávim nad ním približne 6-7 hodín. Nato ako keby vycítil že už mám za sebou časť práce a môže začať špekulovať, lebo vie že by to pre mňa bolo stratové ak by som nerobil daný web. Weby robím už 9 rokov, no stále sa to stáva.

Komentár č. 4autor: Justina (web)15.12.2011, 17:06

Nuz, riesenim je zacat akekolvek zasadne prace robit az po zaplateni zalohy (aspon 40%). Ked s tym ma zakaznik problem, tak je evidentne, ze je to spekulant a mozno nezaplati vobec. Nadsej nemat zakaznika vobec, ako pracovat tyzdne zadarmo. ;]

Komentár č. 5autor: petriq4.1.2013, 17:04

Ako si teda vybrat grafika, ak neviem, ako by to v konecnom dosledku vyzeralo?

Priznam sa, tiez som mal o tom predstavu, ze to funguje presne tak ako je to v clanku opisane. Ja zadam poziadavku, co by to malo splnat a dostanem navrhy z ktorych si mozem vybrat.

Komentár č. 6autor: Justina (web)7.1.2013, 9:25

petriq, funguje to rovnako, ako pri akomkoľvek inom diele, ktore si clovek objedna. Vzdy sa vystavuje riziku, ze sa mu vysledny produkt nebude pacit (z akejkolvek priciny). Aby sa clovek rozhodol, ci si ten navrh objedna alebo nie, na to sluzia referencie firmy a jej doterajsie vysledky. :)
Vypracovany navrh sa samozrejme dalej upravuje. A ak je nebodaj uplne nevyhovujuci, tak sa pokojne spravi novy.

Podstatna je ale hlavne ten druhy aspekt spomenuty v clanku - to, ze niekto si vypyta graficky navrh uz k cenovej ponuke, bez osobneho kontaktu, bez akejkolvek moznosti analyzovat, co ma na stranke byt a aky je vobec jej zmysel. To je ten hlavny problem. Bez komunikacie s klientom je totiz graficky navrh len polovicaty. :)

Komentár č. 7autor: Rich-Art (web)22.1.2013, 23:39

S týmto problémom sa stretávam denno denne, ale nie konkrétne webu, ale grafiky samotnej.
Od "praveku" grafiky bol, je a aj bude tento problém, je to nedocenená robota a ľudia - objednávatelia si neuvedomujú koľko je za tým práce, a preto majú tú drzosť nechať si urobiť návrh od viacerých firiem bez toho aby nejakej zaplatili, firma to robí z nádejou o zákazku ale "vyhrá" len jeden....
Potom automaticky človek začne zvažovať pýtanie zálohy,čoho sa väčšinou klient zľakne vzhľadom na zlú skúsenosť zo zálohou, zálohu odmietne dať a osloví firmy ktoré nepožadujú zálohu a dúfajú v zákazku.
Prajem každému takémuto objednávateľovi nech ide za 5timi architektmi a nechá si urobiť 5 rôznych návrhov domov...
Už vidím že 4ria "neúspešný" architekti sa pousmejú a nechajú to tak, tak ako mi grafici.

Veľa šťastí s klientmi...
S pozdravom Rich-Art




Poraďte sa s nami o službách, ktoré potrebujete. My vám pripravíme konkrétnu cenovú ponuku.

Kontaktujte nás

Pri výbere dodávateľa služieb sme absolvovali viacero stretnutí a som si úplne istý, že sme sa rozhodli správne. Alejtech je jedna z mála firiem z oblasti služieb, ktorú rád odporúčam priateľom a známym.

Ján Feranec
ideo s.r.o.