AlejTech/Blog/Valídna webová stránka
Prejsť na navigáciu

Valídna webová stránka

Valídna webová stránka

Validita webstránky je dobrá pre dosiahnutie jej úspechu.

Validita webstránky hovorí o tom, že webová stránka bola vytvorená podľa štandardov konzorcia W3C.

Valídnosť webstránky môžete otestovať na tejto linke: http://validator.w3.org/. Okrem toho existujú aj validátori priamo v prehliadačoch, napríklad HTML Validator addon pre Firefox.

Dôležitosť validity

Ak sú Vaše web stránky valídne, máte istotu, že sa v nich nestratí vyhľadávač – robot alebo spider, ktorý indexuje obsah vašej webstránky pre výsledky vyhľadávania (napríklad Google).

Dosiahnete tak, že vaša webstránka bude ľahko nájditeľná pomocou vyhľadávačov a môže začať budovať SEO webovej stránky – jej optimalizáciu pre vyhľadávače.

Valídna stránka sa rýchlejšie načitáva – rýchlejšie sa zobrazí v okne prehliadača www stránok.

Ďalšou zárukou valídneho kódu vašej webstránky je jej správne zobrazovanie sa vo viacerých prehliadačoch webových stránok – Microsoft Internet Explorer, Mozilla, Firefox, Opera, Safari, Google Chrome a ďalšie. Rovnako tak v rôznych verziách týchto prehliadačov.

Slovenský zákon

Dodržiavanie validity a ďalších pravidiel vyplýva pre niektoré stránky aj zo zákona. Webové sídla štátnych úradov a orgánov územnej samosprávy na Slovensku musia byť valídne – vraví zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémov verejnej správy.

Tento článok zahŕňa témy:
valídna, webstránka, štandardy, W3C

Komentáre (13)

pridať komentár


V komentároch môžete používať BB kód .

Komentár č. 1autor: shaggy (web)30.9.2009, 18:12

Môžete mi ukázať tú časť zákona, ktorá presne upravuje validitu stránok? Keby ste niekedy čítali zákon, príslušné výnosy, metodické pokyny (a nie iba názov zákona), tak by ste vedeli, že je to len odporúčaná "vlastnosť" stránok. Validita nemá vplyv na prístupnosť - často sú stránky s malým počtom chýb prístupnejšie ako tie, pri ktorých sa validátor zazelenal.

Nebolo by lepšie, ak by ste písali iba o tom, čo skutočne ovládate? Veľmi dobre si pamätám e-mail, ktorý ste poslali administrátorovi jednej verejnej webstránky a ktorý sa týkal ich (ne)prístupnosti a hroziacej pokute. Pritom však išlo o podobné nezmysly, ktoré by si nedovolil napísať nikto, kto čítal príslušný výnos.

Komentár č. 2autor: Justína30.9.2009, 19:05

Ako vo vsetkom, i tu pravdepodobne zalezi na vyklade.
Priloha c.1 Výnosu Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. septembra 2008 č. MF/013261/2008-132 o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy, Pravidlo 3, cislo 3.2 uvadza:

Dokumenty sa vytvárajú v súlade s oficiálnou formálnou úpravou a gramatikou. Kód webových stránok zodpovedá niektorej zverejnenej finálnej špecifikácii jazyka HTML alebo XHTML a neobsahuje syntaktické chyby, ktoré je technický prevádzkovateľ alebo správca obsahu schopný odstrániť.

V tomto texte nevidim indikaciu odporucania, ale priamy pokyn.

Bez ohladu na vyklad povinnosti dodrzat toto pravidlo WCAG, iste je, ze Ministerstvo financii vykonava Monitorovanie pristupnosti presne podla spominanej Prilohy 1 (co je prelozeny WCAG) a validitu stranok kontroluje a v individualnych spravach z monitoringu ju uvadza. Pri nedodrzani validity uvadza v sprave Porusenie kontrolneho bodu.

Nemyslim, ze je treba sa hned rozculovat a slovne utocit. ;]
Niekedy existuje aj moznost slusne upozornit na moznu chybu v clanku.
Na to tu moznost diskusie je.;]

Komentár č. 3autor: shaggy (web)30.9.2009, 21:31

Verím, že ste si pozreli moju stránku a prečítali si pár info o mne. Takže určite viete, že som sa podieľal (a podieľam sa) na hodnotení prístupnosti pre MF SR.

Poznám tie pravidlá naspamäť a podľa metodického pokynu má tento bod "Povinnosť podľa výnosu - odporúčaný". Nikto nehovorí, že sa nemajú robiť valídne stránky, ale v článku bol ako argument použitý práve zákon. A ten to neprikazuje.

Komentár č. 4autor: Justína30.9.2009, 21:57

Opat dobry den. :)

V ziadnej z metodik publikovanych na informatizacia.sk, ktore som nasla (prechadzala som relevantne dokumenty viackrat a napriklad aj dnes v suvislosti s touto rozpravou), sa o validite priamo nehovori.

Prislusny Vynos MF som citala mnohokrat, vami spominanu konkretnu metodiku k nemu som vsak nenasla. Metodik k nemu som nasla viacero (k tomu a onomu), žiadna však o validite priamo nehovori.

Vo Vynose sa pri odporucanych bodoch pouzivaju slova "je vhodne" a ine podobne formulacie. Z toho aj vyplývalo moje (a predpokladám aj kolegove) vyvodenie dosledku, ze pouzitie oznamovacieho sposobu ("Kod webovych stranok zodpoveda...") znamena, ze to tak "musi byt."

Vravite teda, ze validita stranok sa do vysledneho percentualneho hodnotenia pristupnosti vobec nezaratavala, ked ste sa podielali na hodnotení prístupnosti? Ako konkretne ste sa podielali?

Vasa viera, ze som si precitala o Vas par info Vas slachti, a vskutku, precitala som si čoto (zda sa, ze nemozem povedat to iste o vas).

Az si kolega tuto debatu precita, mozno zvazi preformulovanie niektorych casti svojho niekolko mesiacov stareho clanku. ;]

Verim, ze keby ste boli rovno zacali milym tonom z Vasho posledneho prispevku :], bola by tato debata jednoduchsia a skor by dospela k obojstrannemu uspokojeniu.

Komentár č. 5autor: emody (web)13.8.2010, 16:46

Dobrý deň,
pozerám si Váš blog a v podstate sa chcem spytat na jednu pre mna záhadu, vytvoril som si zaciatkom juna 2010 web no je validny aspon podla mna viac je vidno tu: http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.actualweb.biz&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0 no, možno je ten web nový, možno ja neskúsený asi skôr to vrta sa v tom uz dva mesiacev podstate a stale sa nemozem dostat vo vyhladavaci google na aspon prvu stranu po vyhladani, vidim ze tu vediete diskusie ohladom validity je to vec co zavazi v pripade googla, ci inych vyhladavacov? Som laik zatial ale snazim sa to dostat ako sa vravi " pod kozu", urobil som uz par jednoduchych stranok no mam pocit ze tato zalezitost mi unikla aj ked do googla boli stranky zadane a spravne napisane mety a keywords, jednoducho uz neviem kde mozem robit chyby...

Komentár č. 6autor: Justína (web)17.8.2010, 9:38

Dobry den.

Optimalizacia pre vyhladavace nie je zalezitostou par hodin. Nie je to konecny proces - optimalizacia musi prebiehat donekonecna.

Niekolko poznamok:

- Spominate keywords. Napriklad keywords su v pripade googla uplne zbytocne, neprihliada na ne.

- Spominate validitu. Validita je dobra, ale nie klucova. Google je robot, pracuje teda automatizovane. Ak nie je kod stranky validny, moze sa stat, ze ho google neprecita, pretoze pre neho nebude mat zmysel. Uplne zasadne to ale nie je, skor len "dobre".

Jednou z podstatnych veci je mat na stranke kvalitny a casto aktualizovany obsah.

Neviem, na ake klucove slova sa chcete dostat do googla na prvu stranku, ale ak je to na "tvorba web stránok", tak na to bude treba asi viac, ako dva mesiace. ;]

Vidim, ze vy sami ponukate "SEO sluzby" ;]

Komentár č. 7autor: emody (web)17.8.2010, 10:03

Dobry den,
ano zadal som klucove slova spravne tvorba webstranok je dost vyhladavane slovne spojenie, zaoberam sa tym 2 mesiace v podstate sa ucim za pochodu, pricom par projektov uz mam za sebou, ale to som robil, este ked sa webstranky robili staticke a neprihliadalo sa na validitu a pod...

Po zadani klucovych slov ako lacné webstránky sa objavim na prvom mieste po vyhladani, ide len o spravnu volbu a kombinaciu slov...

Co sa tyka googla a klucovych slov, som si vsimol ze na to neprihliada, no registroval som web do viacerych vyhladavacov co na klucove slova prihliadaju, preto ich tam mam ...

Zistil som, ze jedna z dalsich moznosti moze byt aj microsities, prave nieco o tom studujem, uvedomujem si vsak, ze akekolvek otazky ohladom postupov, ci rieseni, ako to urobit si koderi webu drzia a tazko sa k nim dostava, ja som rad, ze existuje aj takyto web, ci blog, kde sa rozoberaju aj taketo temy...
Cim nechcem zavrhnut aj ine fora tykajuce sa SEO a pod...
SEO ponukam, len chvilku som zostal v pomykove, ale uz je to ok, precital som niekolko stranok o tom, samozrejme sa nechcem vrtat "odbornikom" v robote, ale pri tvorbe noveho webu sa mi zda, ze SEO je jeho neddelitelnou sucastou, ci sa mylim?

Komentár č. 8autor: Justína (web)17.8.2010, 10:32

Ano, SEO je rozhodne neoddelitelnou sucastou pri vyrobe webstranky, aj ked casto len v takych veciach, ako ze URL stranky obsahuje zmysluplne slova a nie len kodove oznacenia podstranky a parametre. ;]

Co sa tyka klucovych slov, na "lacné webstránky" vas tiez nemam ani len v prvej dvadsatpatke - spoliehat sa na vysledky univerzalne sa neoplati.

Sme radi, ze ste radi, ze existuje tento blog.;]

Komentár č. 9autor: emody (web)17.8.2010, 10:49

ked to slovne spojenie:"lacné webstránky", zadam do googla.sk´, s diakritikou, som hned prvy, nevadi nebudem netakny, vazim si ze vobec diskutujeme, aj ked zatial nie som asi dobry diskutujuci nemam tolko skusenosti, mozno ste zadali nieco ine, lebo bez diakritiky ma zas nenajde, no popracujem este na tom, ale dakujem za upozornenie...

Komentár č. 10autor: Justína (web)17.8.2010, 11:06

Dobry,
vplyva tu viacero faktorov:

- zadavate to do google.sk alebo do google.com?
- su take teorie, ze google ponuka vysledky podla toho, co ste predtym googlili. Ak ste napriklad uz googlili "lacné webstránky" a aj ste na svoju stránku klikli, tak ju vyhodnotí ako pre vás zaujímavú a pri ďalšom googlení "lacné webstránky" vám ju ponúkne vo výsledkoch vyššie. zevraj. Na svojom mozem pozorovat, ze pri googleni zaroven na viacerych pocitacoch vyhodi tu istu stranku hocikde v rozmedzi viacerych stranok vysledkov googlenia.

Komentár č. 11autor: emody (web)17.8.2010, 11:14

Dobry,
ano mate pravdu, som az niekde na 3 strane, teda, este musim riadne zapracovat :(
Je este toho mnozstvo, co musim vstrebat...

Komentár č. 12autor: Justína (web)17.8.2010, 11:49

Clovek sa stale uci.;]

Hlavne, pri SEO nestaci, ze clovek nejako stranku spravi. Musi ju stale udrziavat zivu a aktivnu, doplnat novy obsah, pracovat na vyskyte klucovych slov a fraz v texte, atd, atd.

Komentár č. 13autor: emody (web)17.8.2010, 12:35

Ano s tym suhlasim, dost to suvisi s aktualizaciou stranok a ich obsahu, ja svoj web stale doplnam, aj jeho podoba sa meni, to sa tyka aj "keywords", ono je sice z radu tych designovo jednoduchsich, no zamer je neodradit ludi, co neradi citaju dlhe texty na strankach, ved kazda firma poskytujuca taketo sluzby o tom pise na weboch dlhe texty ako "rocnikove prace", ale to nie je nasa filozofia... Podla mna webstanky by mali plnit ulohu rychlej prezentacie firmy, sluzieb, ci produktov...

Poraďte sa s nami o službách, ktoré potrebujete. My vám pripravíme konkrétnu cenovú ponuku.

Kontaktujte nás

Chtěl bych vám poděkovat za vzornou spolupráci. S vytvořenými stránkami jsem osobně velmi spokojen a zejména jsem potěšen vaši rychlostí

Miroslav Červený
CIO .A.S.A. Česká republika