AlejTech/Blog/Vektorové puzzle dieliky v Adobe Illustratore
Prejsť na navigáciu

Vektorové puzzle dieliky v Adobe Illustratore

Vektorové puzzle dieliky v Adobe Illustratore

Pred pár dňami som v jednom fóre narazila na žiadosť o návod, ako vytvoriť vzor opakujúcich sa puzzle dielikov.

Spôsobov, ako vytvoriť puzzle je neúrekom, napríklad aj Photoshop medzi svojimi vzormi (Patterns) obsahuje akýsi puzzle vzor. Tiež sa dajú dieliky stiahnuť na internete, napríklad zo spoplatnených alebo free databánk vzorov a vektorov.

Keďže z vesmírneho hľadiska pokladám za dobré vytvárať trvalé hodnoty s potenciálom na opakované využitie (;]), rozhodla som sa poskytnúť návod na vytvorenie opakujúceho sa vzoru puzzle dielikov v krivkách – teda dieliky, ktoré sa dajú ľubovoľne zväčšovať bez straty kvality, majú presne taký tvar, aký od nich očakávam a môžem ich aplikovať kdekoľvek potrebujem, akýmkoľvek spôsobom a v budúcnosti ich upravovať.

Poznámka: Toto je prvá časť návodu, ktorá obsahuje podrobný popis vytvorenia jedného symetrického dielika v Illustratore a jeho použitie na vytvorenie malinkého štvordielikového puzzle.

Výsledkom dnešného tutoriálu je teda toto:

puzzle01

Obr.: Výsledok dnešného tutoriálu - štyri zapadajúce dieliky puzzle

Ďalšie puzzle efekty s použitím vyrobeného dielika sa dozviete v ďalšom návode a ich náhľady si môžete pozrieť na konci tohto dielu.

Práca s perom

Po otvorení prázdneho súboru ľubovoľnej veľkosti v Illustratore zvolíme nástroj Pero (Pen) na vytváranie kriviek.

Našim cieľom je dosiahnuť symetrické puzzle dieliky – jeden dielik si teda predstavíme rozdelený na štvrtiny, teda štyri rovnaké časti:

puzzle02 

Obr.: Jeden symetrický dielik puzzle vytvoríme jeho zložením zo štvrtín

Perom teda nakreslíme iba jednu štvrtinu dielika a zvyšné tri štvrtiny vytvoríme z prvej pomocou preklápania a spájania ciest. Tým dosiahneme symetrický puzzle dielik, ktorý zapadne do súvislého vzoru celej puzzle.

Poďme kresliť.

Pero použijeme na vytvorenie štvorcového základu dielika, z ktorého hore vytŕča polovica pretiahnutej časti puzzle:

puzzle03

Obr.: Kreslenie štvrtiny dielika pomocou nástroja Pero

Pomôcka: pri kreslení nám pomáhajú napríklad Inteligentné vodítka (Smart Guides). Ak neviete ako tieto vodítka fungujú, môžete si o tom prečítať v predchádzajúcom blogu: Smart Guides vo Photoshope – automatické zarovnávanie pomocou vodítok. Skoro rovnaké pravidlá pre Smart Guides platia aj v Ilustratore.

Okrem stále sa zobrazujúcich inteligentných vodítok môžeme použiť aj obyčajné Vodítka (Guides), ako vidno v štvrtom kroku na obrázku.

Tvar hornej pretiahnutej časti nie je momentálne nutné príliš prepracovať, dôležité je len táto zásada – pretiahnutý tvar musí plynulo prechádzať na oboch stranách do rovnej línie.

V tomto momente máme vytvorený celý základ puzzle dielika. Práca s perom končí.

Preklápanie symetrickej časti dielika

Dielik som si teraz zobrazila vyplnený čiernou farbou, aby som lepšie videla, čo robím:

puzzle04

Obr.: Základ pre celý puzzle dielik je hotový.

Na vytvorenie hornej symetrickej časti puzzle dielika potrebujeme vytvorený štvrťdielik preklopiť doprava:

  1. Označíme celú nakreslenú časť dielika.
  2. Štvrťdielik potrebujeme skopírovať. A to tak, že na klávesnici slačíme CTRL+C (na skopírovanie) a CTRL+F (na vloženie). Klávesová skratka CTRL+F zduplikuje objekt a vloží ho presne na to isté miesto, kde sa nachádza pôvodný.
  3. Novovytvorený objekt si označíme. Keďže objekty sa prekrývajú a my potrebujeme označiť len jeden z nich, môžeme tak urobiť napríklad kliknutím na meno dielika v palete Vrstiev (Layers Palette).
  4. Chceme, aby sa nový štvrťdielik symetricky preklopil napravo od prvého štvrťdielika. Preto nájdeme v hornej časti obrazovky možnosť nastavenia bodu symetrie a označíme ktorýkoľvek z bodov na pravej strane (napríklad horný):

    puzzle05

    To spôsobí, že všetky nasledujúce transformácie tohto objektu (napríklad zväčšovanie, zmenšovanie, otáčanie, preklápanie a podobne), budú používať označený bod ako pevný bod.
  5. Otvoríme paletu Transform (Shift+F8, alebo ju nájdeme v menu pod Window) a nájdeme v nej dodatočné možnosti kliknutím na ikonku v pravom hornom rohu palety:

    puzzle06

    Medzi možnoťami nájdeme Flip Horizontal, teda Prevráť horizontálne a klikneme na ňu. Nový prevrátený štvrťdielik sa prevráti vpravo vedľa prvého.

Máme dva rovnaké, zrkadlovo otočené dieliky, ktorých pravý a ľavý okraj sa dotýkajú:

puzzle07

Spájanie ciest v hornej časti dielika

Dve nezávislé časti našej budúcej puzzle skladačky spojíme pomocou palety Pathfinder.

  1. Obidva štvrťdieliky označíme.
  2. Otvoríme paletu Pathfinder. Nájdeme ju v tej istej skupine paliet ako paletu Transform, alebo ju otvoríme klávesovou skratkou Shift+Ctrl+F9:

    puzzle08 
  3. Na palete nájdeme prvú možnosť, teda sčítanie ciest. Naše dva štvrťdieliky sa na jednej strane prekrývajú a to umožňuje vytvoriť z nich len jednu cestu. Po kliknutí na ikonku Unite sa oba dieliky sčítajú a vznikne jeden väčší dielik, ktorý predstavuje polovicu výslednej puzzle kocky.

Úprava vzhľadu dielika

Keďže horná pretiahnutá časť dielika sa mi po preklopení zdala zbytočne veľká, rozhodla som sa ju zúžiť.

Pri dodatočných úpravách je nutné zachovať vlastnosť symetrie – pravá a ľavá strana dielika musia byť aj po úpravách rovnaké.

Označím teda ľavý aj pravý bod pretiahnutej časti:

  1. Vyberiem nástroj Direct selection Tool (klávesová skratka A):
    puzzle09
  2. Kliknem na ľavý bod pretiahnutej časti.
  3. Podržím na klávesnici Shift.
  4. Kliknem na pravý bod.

V tomto momente mám označené dva body na pretiahnutej časti, oproti sebe. Chcem ich presunúť bližšie k sebe:

  1. Zvolím nástroj Free Transform Tool (klávesová skratka E):
    puzzle10
  2. Na klávesnici zmačknem Alt. To spôsobí, že sa budú Transformovať obe strany súčasne, t.j. oba body súčasne. Označené body sa na obrázku nižšie nachádzajú v červených krúžkoch.
  3. Potiahnem štvorček na ľavom alebo pravom okraji transformačnej čiary a potiahnem smerom dovnútra objektu, kým nie som s veľkosťou spokojná. Transformujú sa len body, ktoré som mala označené:
    puzzle11

Samozrejme, ak ste s tvarom vášho puzzle spokojní, nemusíte objekt už ďalej upravovať.

Preklápanie spodnej časti puzzle dielika

S hornou časťou puzzle dielu sme už úplne spokojní. Spodnú časť dielu vyrobíme analogickým postupom, a to preklápaním pomocou palety Transform a možnosti Flip Vertical (Prevráť vertikálne).

  1. Označím si hotový poldielik.
  2. Skopírujem ho stlačením CTRL+C na klávesnici.
  3. Vložím ho stlačením CTRL+F na klávesnici (vkladanie na to isté miesto).
  4. Nový dielik chcem prevrátiť vertikálne nadol, takže nájdem v hornej časti obrazovky ikonu pre nastavenie bodu symetrie a označím niektorý zo spodných bodov:

    puzzle14

  5. V palete Transform otvorím dodatočné možnosti ikonkou vpravo hore a zvolím možnosť Flip Vertical (Prevráť vertikálne):

    puzzle15

Výsledkom sú dve vertikálne zrkadlovo prevrátené časti puzzle dielika:

puzzle16

Spájanie hornej a spodnej časti dielika

Hornú a dolnú časť dielika opäť spojíme do jedného pomocou palety Pathfinder a možnosti Unite. Obe časti označíme a v palete klikneme na príslušnú ikonu.

Vykúsanie dier do bočných častí dielika

Čo puzzle ešte chýba do dokonalosti je vyrobenie dier na jeho bokoch, do ktorých ostatné dieliky zapadnú.

  1. Označíme si dielik.
  2. Skopírujeme ho a vložíme na to isté miesto pomocou klávesových skratiek CTRL+C a CTRL+F.
  3. Zduplikovaný dielik otočíme o 90° – kurozom sa presunieme za okraj objektu, k niektorému z jeho rohov. Objaví sa ikona, ktorá indikuje otáčanie (dvojitá šípka). Zmačkneme na klávesnici Shift a potiahneme myš ľubovoľným smerom. Tým dosiahneme otáčanie dielika presne po 45°:

    puzzle17
  4. Dielik otočíme o 90°, teda kolmo na pôvodný dielik.
  5. Premiestnime ho tak, aby jeho pretiahnutá časť presne vymedzovala tú časť pôvodného dielika, ktorú chceme odstrániť – ostré rohy oboch dielikov musia sedieť presne na seba:

    puzzle18

  6. Na boku ležiaci dielik tiež zduplikujeme (CTRL+C a CTRL+F).
  7. Presunieme ho aj na ľavú stranu pôvodného dielika:

    puzzle19

    Máme teraz tri dieliky. Jeden je pôvodný, a dva sú nové, otočené kolmo na neho a umiestnené na jeho okrajoch.
  8. Všetky tri dieliky označíme.
  9. Na palete Pathfinder nájdeme ikonku pre odčítanie ciest. Klikneme na ňu. Cesty v popredí vykryznú kus cesty v pozadí:

    puzzle20


Žiadaný puzzle dielik je teraz hotový:

puzzle21

Kopírovanie dielika

Hotový dielik môžeme niekoľkokrát skopírovať (CTRL+C a CTRL+F) a pootáčať kolmo jeden na druhý. Pri dobrom vzájomnom umiestnení vznikne neprerušovaný vzor skladačky puzzle:

puzzle22

Výsledné puzzle

Aj keď sa tento postup môže zdať veľmi dlhý, najmä pri čítaní dlhého tutoriálu, skutočný čas na vytvorenie takéhoto puzzle je extrémne krátky. Dá sa to stihnúť napríklad za menej ako minútu.

Ďalšie spracovanie a použitie puzzle popíšem v ďalšom príspevku na blogu. Ako príklad uvádzam len niekoľko ukážok, ako také puzzle môže skončiť:

puzzle23

puzzle24


Súbor na stiahnutie

Hotové dieliky puzzle si môžete stiahnuť:

puzzle-tvorbawebstranok-net.ai (AI, 212 kB)
puzzle-tvorbawebstranok-net.pdf (PDF, 235 kB)
puzzle-tvorbawebstranok-net.eps (EPS, 807 kB)

Tento článok zahŕňa témy:
puzzle, skladačka, vektor, krivka, krivky, spájanie, ciest, cesty, pathfinder, transformácia, Illustrator, tapeta, vzor, pattern

Komentáre (0)

pridať komentár


V komentároch môžete používať BB kód .


K tomuto článku zatiaľ nie sú žiadne komentáre. Buďte prvý. ;]
 

Poraďte sa s nami o službách, ktoré potrebujete. My vám pripravíme konkrétnu cenovú ponuku.

Kontaktujte nás

Pri výbere dodávateľa služieb sme absolvovali viacero stretnutí a som si úplne istý, že sme sa rozhodli správne. Alejtech je jedna z mála firiem z oblasti služieb, ktorú rád odporúčam priateľom a známym.

Ján Feranec
ideo s.r.o.